صفحه: [1]
  چاپ صفحه  
نويسنده موضوع: تمرین بردباری  (دفعات بازدید: 1117 بار)
0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1504



ديدن مشخصات
« : اکتبر 10, 2015, 08:24:58 am »



تمرین بردباری

كلام امیر اِن لَم تَكُن حَلیماً فَتَحَلَّم، فَاِنَّه قَل مَن تَشَبَّه بِقَوم اِلاّ اَوشَك‌َ اَن یَكُون مِنْهُم

اگر بردبار نیستی، در ظاهر بردباری از خود نشان بده، زیرا بسیار اندك هستند كسانی كه به گروهی شباهت وَرزند مگر اینكه به زودی جزء آن گروه شوند. 

حلم و بردباری، از بزرگ ترین فضایل اخلاقی است كه نقطه مقابل خشم و غضب است. بردباری یعنی قدرت تحمّل در برابر رویدادها و جریانات نامطلوب كه انسان را به خشم در برابر آن وامی‌دارد و به عكس‌العمل شدید و سریع برمی انگیزد؛ هنگامی كه سخن ناروایی درباره خود می‌شنویم، اقدام غیرمنصفانه و ناصحیحی را در مورد خودمان مشاهده می‌كنیم، و در هرموردی كه درباره ما برخورد جاهلانه‌ای می‌شود كه بطور طبیعی برانگیزنده خشم و غضب ما است، با نیروی حلم و بردباری باید با آن برخورد كنیم.

از چه راهی می توان به این فضیلت اخلاقی دست یافت؟

این پرسش، در كلام علی علیه‌السلام، پاسخ داده شده كه نكته بسیار مهمی را برای تمرین در كسب فضایل اخلاقی مطرح می‌كند. كسی كه دوست دارد بردبار باشد ولی هنوز نتوانسته به این فضیلت اخلاقی برسد، باید با تظاهر به بردباری یعنی با بردباری نشان دادن در برابرِ برخوردها، به تدریج به خُلق‌ بردباری برسد. این تظاهر، البته با تظاهرِ ریایی كه امر مذمومی است، كاملاً متفاوت است، زیرا هر تظاهری، ریا نمی‌باشد. ریاكار، برای فریب دادن مردمان، كار نیكی را به ظاهر انجام می‌دهد كه هیچ باور و اعتقادی بدان ندارد ولی كسی كه صفت بردباری را دوست دارد و در پی راهی برای تحقق‌ این فضیلت در خویشتن است، نه برای فریب دیگران و بهره برداری دنیوی و مادی از این فضیلت اخلاقی، بلكه به قصد تربیت خویش، به رفتار حلیمان در هنگام خشمگین شدن می‌پردازد و با این تمرین، در مسیر خودسازی گام برمی‌دارد.

سرّ اینكه در برخی از روایات، در مورد تشبّه به كفّار هشدار داده شده و مومنان را از تقلید آنان برحذر داشته، همین نكته است. اگر كسی در لباس و  پوشش و شیوه زندگی و آداب معاشرت، خود و خانواده و محیط زندگی خود را همسان كافران بسازد، به تدریج در سایر امور هم همچون آنان خواهد شد و اصالت و هویت فرهنگی و دینی خود را از دست خواهد داد.




خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1504



ديدن مشخصات
« پاسخ #1 : اکتبر 10, 2015, 08:25:22 am »




قدر تو به اندازه صبر توست/ صبر کردن گاهی معجزه می‌کند 


گروه اندیشه: ایوب نبی در پرتو صبر خویش همه چیز را مجدد به دست آورد و در چشمه‌ای که خدا برای او جوشان کرد تن خود را شست و سلامتش را به دست آورد و هر آنچه از دست داده بود خدا به او برگرداند.
خیلی وقت‌ها فرا می‌رسد که روح انسان رنجیده از مشکلات زندگی شده و تلخی‌ها کام جان را از شیرینی خالی می‌کند. در این لحظات است که انسان به‌دنبال راهی برای آرام گرفتن روح ناآرام خویش می‌گرددد.

خداوند بلند مرتبه نیز خود فرمود: « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ؛ ما انسان را در رنج آفریده ایم.(بلد/4» و این حقیقت جهان هستی است که سختی‌ها و راحتی‌ها در کنار هم وجود دارند و تصور دنیای بدون رنج را فقط در خیال می‌توان داشت.

آری زیبایی مادری با تحمل دردهای هنگام تولد فرزند حاصل می‌شود، لذت غرور پدری درکنار تلاش مرد خانه برای فراهم‌کردن رفاه مادی خانواده وجود دارد، نام‌آور شدن در علم با مطالعه و پشتکار بی‌شائبه طالب دانش میسر می‌شود و....

چگونه باید لحظات سخت را سپری کرد

اما به‌راستی چگونه باید لحظات سخت را سپری کرد تا فرصت درک شیرینی‌های بعد از آن برای انسان حاصل شود و از طرف دیگر در هنگام مصائب چه باید کرد تا فشارهای روحی به حدأقل برسد. بار دیگر باید به کلام وحی رجوع کنیم تا بدانیم خداوند چه دارویی برای سختی‌ها و رنج‌های زندگی تجویز کرده است .

« أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِین.... اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید از صبر و نماز یارى جویید زیرا خدا با صابران است بقره/153» واژه‌ای سه کلمه‌ایی، داروی داروخانه معنویت برای التیام یافتن زخم‌های روح از مصائب روزگار و سختی‌های زندگی است.



امام علی(ع) در حدیثی به انواع صبر اشاره می‌کند و می‌فرماید:« صبر بر سه گونه است: صبر بر مصیبت، صبر بر طاعت و صبر در برابر معصیت» و انسان با صبر در این سه شرایط است که می‌تواند به مراتب بالای ایمان دست پیدا کند.

در هر سه مورد از این جایگاه‌های صبر در قرآن کریم الگوهای مطرح شده‌اند که تفکر و تأمل در رفتار آنان برای انسان‌هایی که در جست‌وجوی حقیقت هستند، بسیار درس آموز باشد و آنان را به سلامت از سختی‌ها به آسایش برساند.

در صبر بر مصیبت نام حضرت ایوب(ع) پیامبر بزرگ الهی جایگاه خاصی دارد. او که به انواع سختی‌ها از جمله از بین رفتن مال و فرزند تا از دست دادن سلامت جسم مبتلا شد صبر پیشه کرد و خداوند نیز پاداش صبر زیبای او را داد.

در آیه 41 تا 43 سوره ص درباره عاقبت صبر این پیامبر خدا آمده است:« وَاذْکُرْ عَبْدَنَا أَیُّوبَ إِذْ نَادَى رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الشَّیْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ .. رْکُضْ بِرِجْلِکَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ... وَهَبْنَا لَهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنَّا وَذِکْرَى لِأُوْلِی الْأَلْبَابِ.... بنده ما ایوب را به یاد آور آنگاه که پروردگارش را ندا داد که شیطان مرا به رنج و عذاب مبتلا کرد... به او گفتیم با پاى خود [به زمین] بکوب اینک این چشمه‏سارى است‏سرد و آشامیدنى (برای تو) .... میان] آیندگان براى او [آوازه نیک] به جاى گذاشتیم ... درود بر ابراهیم سوره صافات آیه 104 تا 110»

و در صبر معصیت نیز آوازه پیامبر عفیف و پاکدامن الهی حضرت یوسف(ع) بر زبان‌ها جاری است که چگونه بر گناه صبر کرد و خود را از شرایطی مهیای برای معصیت پروردگار رهانید و پروردگار مهربان نیز صبر زیبا و جمیل او را بی‌پاسخ نگذاشت و او را به جایگاه بلند مرتبه رساند و به علم و حکمت عطا نمود.

آری هر که صبر پیشه کند و راضی به تقدیری که خداوند برای او معین کرده باشد علاوه بر اجر اخروی در دنیا نیز ثمره صبوری‌های خود را خواهد دید که او هیچ عمل خیری را بی پاداش نمی‌گذارد.

حکیمه بهمن‌زاده
خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
صفحه: [1]
  چاپ صفحه  
 
پرش به :