صفحه: [1]
  چاپ صفحه  
نويسنده موضوع: احساسات منتشر  (دفعات بازدید: 2268 بار)
0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1504



ديدن مشخصات
« : می 29, 2016, 08:41:54 am »




اضطراب چیست؟ Anxiety

اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر، ناخوشایند و مبهم هراس و دلواپسی با منشاء ناشناخته، که به فرد دست می‌دهد و شامل عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است.
وقوع مجدد موقعیت‌هایی که قبلاً استرس زا بوده‌اند یا طی آن‌ها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد می‌شود.
همهٔ انسان‌ها در زندگی خود دچار اضطراب می‌شوند، ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل‌ساز است.
اضطراب به معنای واکنش فرد در مقابل یک موقعیت تهدیدآمیز، یعنی موقعیتی که در آن فرد توانایی مهار محرکات بیرونی یا درونی را ندارد، است.

اضطراب یک حالت احساسی- هیجانی است که از خصوصیات برجسته آن، ایجاد حالت بی قراری و دلواپسی است که با اتفاقات زمان و شرایط مکان تناسب ندارد.

اگر اضطراب عکس العمل نسبت به شرایط زمان و مکان باشد نه تنها بیماری نبوده، بلکه ممکن است سازنده باشد؛ مانند دلهره ی امتحان و یا اضطراب در رسیدن به فرودگاه و ... .
 تحقیقات و بررسی‌ها نشان می‌دهند که اضطراب در خانم‌ها، طبقات کم‌درآمد و افراد میان‌سال و سال‌خورده بیشتر دیده می‌شود.
اضطراب هنگامی در فرد بروز می‌کند که شرایط استرس‌زا در زندگی او بیش از حد طولانی شود یا به‌طور مکرر رخ دهد، و یا اینکه دستگاه عصبی بدن نتواند به مرحلهٔ مقاومت تنیدگی پایان دهد و بدن برای مدتی طولانی همچنان بسیج باقی بماند. در این صورت بدن فرسوده و در برابر بیماری‌های جسمی و روانی (مانند اضطراب) آسیب‌پذیر می‌شود.


*علایم‌ شایع‌ بیماری


احساس‌ اینکه‌ یک‌ اتفاق‌ نامطلوب‌ یا زیانبار به‌ زودی‌ رخ‌ خواهد داد، خشک‌ شدن‌ دهان ‌، مشکل‌ در بلع ‌، یا خشونت‌ صدا ، تند شدن‌ تنفس‌ و ضربان‌ قلب ‌، تپش‌ قلب‌ ،حالت‌ لرزش‌ یا پرش‌ عضلات‌ ، ناتوانی‌ جنسی‌ ، انقباض‌ عضلات‌ ،سردرد ، کمردرد ، عرق‌ کردن‌ ، تهوع ‌، اسهال ‌، کاهش‌ وزن‌ ،خواب‌آلودگی‌ ، مشکل‌ در تمرکز ، منگی‌ یا غش‌ ، تحریک‌پذیری‌ ، خستگی‌ ، کابوس‌ ، مشکل‌ در حافظه.‌

 
*علل‌ بروز اضطراب

فعال‌ شدن‌ مکانیسم‌های‌ دفاعی‌ بدن‌ برای‌ مبارزه‌ یا فرار ترشح‌ آدرنالین‌ از غدد فوق‌کلیوی‌ افزایش‌ می‌یابد، و موادی‌ که‌ از تجزیه‌ آدرنالین‌ در بدن‌ جمع‌ می‌شوند (کاتکول‌ آمین‌ها) نهایتاً بخشهای‌ مختلف‌ بدن‌ را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهند.
تلاش‌ برای‌ پرهیز از اضطراب‌ خود موجب‌ اضطراب‌ بیشتر می‌شود.

استرس‌ با هر منشاء (مثلاً مشکلات‌ اجتماعی‌ یا مالی‌) ، سابقه‌ خانوادگی‌ اضطراب‌ ، خستگی‌ یا کار زیاد ، وقوع‌ مجدد موقعیتهایی‌ که‌ قبلاً استرس‌زا بوده‌اند یا طی‌ آنها به‌ فرد آسیب‌ رسیده‌ است‌، بیماری‌ جسمانی ، تکامل ‌طلبی‌ غیرمنطقی‌ ، ترک‌ اعتیاد و ... خطر بروز اضطراب را تسریع می‌کند.

بطور کلی علل اضطراب را بدینگونه می توان تقسیم بندی نمود:
=
به طور کلی علل اضطراب به سه عامل زیر برمی‌گردد:

عوامل زیست شناختی و جسمانی:

در افراد مضطرب، میزان بعضی از هورمون‌های موجود در خون غیرعادی است. بنابراین هر آن‌چه که باعث اختلال در سیستم هورمونی شود، برای بدن خطر محسوب می‌شود. بارداری، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید، پایین بودن قند خون، وجود غده‌ای در غدد فوق‌کلیوی که هورمون اپی‌نفرین تولید می‌کند و بی‌نظمی ضربان‌های قلب از این عوامل هستند.

عوامل محیطی و اجتماعی:

عوامل اجتماعی و ارتباطی بسیاری باعث به‌وجود آمدن اضطراب در افراد می‌شود، مانند مشکلات خانوادگی، احساس جدایی و طردشدگی،... از عوامل محیطی می‌توان تغییرات ناگهانی و غیرمنتظره را، همچون زلزله، بیماری، مرگ یکی از نزدیکان،... نام برد.

عوامل ژنتیکی و ارثی:

 یکی از مهم‌ترین عوامل اضطراب ژنتیک است و احتمال اضطراب در فرزندان افراد مضطرب بسیار بالا است. البته الگو قرار دادن رفتار پدر و مادر و یادگیری و تکرار کارهای آنان نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد (عامل اجتماعی)، ولی تحقیقات و بررسی‌های انجام‌شده بر روی حیوانات و دوقلوهایی که با هم یا جدا از هم زندگی می‌کنند و از والدین مضطرب به دنیا آمده‌اند، نشان می‌دهند که عوامل ژنتیکی نیز بسیار مؤثرند.
با این وجود باور نمی‌رود که ژن به خصوصی در این مورد نقش داشته باشد، بلکه ترکیب بعضی از ژن‌ها چنین پیامدی را به دنبال دارد. طبق آخرین تحقیقات به نظر می‌رسد که عوامل ژنتیکی در بعضی انواع اضطراب مانند اختلال هراس و ترس از مکان‌های باز نقش زیادی دارد.

اختلالات ناشی از اضطراب عبارت است از پیدایش ترس مزمن، پایین بودن آستانه تحمل مشکلات و محرومیت ها، و باور قوی که دنیا محلی خطرناک و خشن است.

انواع اضطراب ها و ترس ها

1-اختلال اضطراب فراگیر Anxiety ebzGenerali:

اگر در تمام مدت روز بدون توجه به اینکه کجا هستید یا چه کار می کنید دچار اضطراب هستید و اگر این اضطراب شش ماه یا بیشتر ادامه یابد شما دچار اضطراب فراگیر هستید که اغلب در فاصله 20 تا 40 سالگی در اشخاص مشاهده می شود و در میان مردها و زنها به یک اندازه رواج دارد.

2-ترس اجتماعی یا ترس از مردم phodia Social :

این نوع ترس به شدت متداول است. فرد می ترسد که مردم او را مسخره کنند، کوچک بشمارند یا به او آسیب برسانند و او مورد حمله و آسیب دیگران قرار گیرد.


3- فوبیای ساده یا ترس ساده phodia Simple:

این نوع ترس مثل ترس از قرار گرفتن در ارتفاع، ترس ازحیوانات، ترس از پرواز یا هواپیما، ترس از آسانسور یا پله برقی، ترس از رعدوبرق، ترس از رانندگی، ترس از تاریکی، زنده به گور شدن یا ترس از مرگ است.

4- اختلال وحشت bisorber panic:

وحشت اضطراب غالب و شدیدی است که اغلب برای زمان کوتاهی دوام می یابد. در موقع حمله اضطراب اغلب فرد دچار سر گیجه، حواس پرتی، تپش شدید قلب، افزایش ضربان نبض، احساس گرفتگی در گلو، احساس خفگی، احساس تنگی نفس و داغ شدن بدن می شود.

5-اسکیزوفرنی یا شیزوفرنی ophereniazSchit:

نشانه های این بیماری با نشانه های بیماری اضطراب کاملا” متفاوت است. کلمه ophereniazSchit به معنای جنون جوانی است (ozSchit به معنی فاصله، شکست و جدایی و به معنای اختلال ذهنی است و پسوند ia -نشانه بیماری است). افرادی که به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا هستند ممکن است صداهایی را بشنوند که وجود خارجی ندارند یا خیال کنند که نیروی برق یا امواج آنها را کنترل می کند و گاهی نیز تصور می کنند که از جانب خدا مستقیما” به آنها پیام می رسد.

6-اختلال وسواس فکری و عملی bisorber compulsive -Odssessive:

بیمار وسواس فکری و عملی برای دور ماندن از خطر، اقدامی را به تکرار انجام می دهد. رایج ترین انواع وسواس ها، وسواس به آلودگی و وسواس به شک و تردید است مثلا”هنگام ترک کردن منزل شک می کند درب منزل را قفل کرده است یا نه یا گاز را خاموش کرده است یا نه.

7-اختلال پانیک (ترس):

حملات ترس شدید، مکرر و غیر قابل پیش بینی،حداقل به دنبال یکی از حملات یک ماه یا بیشتر، یکی از علائم نگرانی راجع به عوارض و عواقب حملات، افکار دائمی مربوط به داشتن حملات مجدد، تغییرات واضح رفتاری که به حملات وابسته است در صورتی که این حملات به علت اثر مستقیم دارو یا بیماری طبی یا با اختلاف روانی دیگری نباشند.

8- اختلال اضطرابی منتشر:

نگرانی شدید در بیشتر روزها علائمی چون نا آرامی،خستگی زودرس، تحریک پذیری کششی عضلانی، اختلال در خواب و اشکال در تمرکز حواس که حداقل 3 مورد از آنها با نگرانی همراه است.

9- اختلال استرس بعد از ضربه: سابقه ضربه بزرگ مثل حادثه تهدیدکننده حیات که پاسخ بیمار به آن ترس شدید و احساس ناتوانی بوده است. حضور دائمی ضربه یا ضربه زننده به یکی از اشکال زیر است: خوابهای تکراری، تجدید خاطره حوادث ضربه زننده، احساس اینکه حادثه در حال تکرار است، پرهیز از یاد آورنده های ضربه و بی خوابی بیش از حد.

10- اختلال وسواسی(OCD): به نظر می آید مردها و زنها را به طور یکسان تحت تاثیر قرارمی دهد و در ورزشکارانی که رقابت های سنگین دارند شایع است و اغلب برای بهترین اجرای ورزشی بسیار تطابقی است.

توضیح : موارد6، 9 و 10 در DSM5 از اختلالات اضطرابی جدا و در طبقه ای جدا قرار گرفتند

*راههای پیشگیری‌

از روشهای‌ کسب‌ آرامش‌ یا مراقبه‌ برای‌ کاهش‌ استرس‌ بهره‌ بگیرید. به‌ فکر تغییر شیوه‌ زندگی‌ خود باشید تا استرس‌ کاهش‌ یابد. استرس و اضطراب ایجاد شده را مدیریت کنید (مدیریت استرس). از تفکرات بی‌ جا و بیش از حد دوری کنید. سعی کنید در اجتماعات حضور بیشتری یابید. سعی کنید زیادی با خودتان خلوت نکنید و خود را از تنهایی دور کنید (رهایی از احساس تنهایی).

*درمان‌

اضطراب‌ عمومی‌ شده‌ را می‌توان‌ با درمان‌ کنترل‌ کرد. غلبه‌ کردن‌ بر اضطراب‌ اغلب‌ موجبات‌ زندگی‌ بهتر و رضایت‌ بخش‌تری‌ را فراهم‌ می‌آورد.

*روان درمانی

وقتی احساس کردید که دارای اضطراب هستید، بهتر است‌ تحت‌ بررسی‌ و درمان‌ از نظر موارد خاص‌ تهدیدکننده‌ یا منشاء استرس‌ که‌ در ناخودآگاه‌ شما است‌ ولی‌ وجود دارد، قرار بگیرید. به‌ فراگیری‌ روشهای‌ کاهش‌ انقباض‌ ناخودآگاه‌ عضلانی‌ مثل‌ بازخورد زیستی‌ و روشهای‌ کسب‌ آرامش‌ بپردازید. فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری : فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری خود را حفظ‌ کنید. فعالیت در زمان ابتلا به این بیماری به کاهش‌ اضطراب‌ کمک‌ می‌کند.

از بین درمانهای غیردارویی می‌توان تن‌آرامی (آرام‌سازی) ، حساسیت زدایی، توقف تفکر، سرمشق دهی بیوفیدبک و... را مثال زد. در این روش‌ها به بیمار آموزش داده می‌شود که بدن خود را برای مقابلهٔ مؤثر و مستقیم با عوامل تنشزا آماده کند.
-
*دارو درمانی

امکان‌ دارد داروهای‌ ضداضطراب‌ مثل‌ بنزودیازپین‌ها برای‌ مدتی‌ کوتاه‌ تجویز شوند. امکان‌ دارد از داروهای‌ ضدافسردگی‌ برای‌ اختلال‌ هراس‌ استفاده‌ شود. از کافئین‌ و سایر مواد تحریک‌کننده ‌، و نیز الکل‌ استفاده نکنید.

*در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه نمود؟

اگر شما یا یکی‌ از اعضای‌ خانواده‌تان علایم‌ اضطراب‌ را دارید و خود درمانی‌ نتیجه‌ای‌ نداده‌ است‌. اگر شما دچار احساس‌ ناگهانی‌ هراس‌ بیش‌ از حد شده‌اید. اگر دچار علایم‌ جدید و بدون‌ توجیه‌ شدید. داروهای‌ مورد استفاده‌ در درمان‌ ممکن‌ است‌ عوارض‌ جانبی‌ به‌ همراه‌ داشته‌ باشند.



http://moavenat15ata.persianblog.ir/post/53/



خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1504



ديدن مشخصات
« پاسخ #1 : می 29, 2016, 09:06:11 am »

مشاوره تحصیلی
 
اضطراب و استرس

شرکت در کنکور و امتحانات پایان سال مانند سایر امتحانات یک مسئله عادی است.لذا به تلاش و برنامه ریزی بیشتری نیاز دارد.ترس از کنکور باعث شکست و عدم موفقیت می شود ،هر کس به تناسب نوع برنامه ریزی وتلاش خود می تواند به نتیجه ی مطلوب برسد.دانش آموز ،داوطلب باید بداند که عدم موفقیت در کنکور پایان راه نیست.شما شکست نخورده اید بلکه فقط در آزمون قبول نشده اید،باز هم تلاش کنید و تمرین و تکرار را از سر بگیرید .خود را در صحنه های دیگر زندگی محک بزنید، به فکر فرو نروید ، خود را فردی مضطرب، نالان و افسرده نبینید،نا امید نشوید بلکه بیشتر برنامه ریزی کنید تا به هدف خود برسید.
 

دلایل اضطراب:

1-      نداشتن نگرش مثبت و سازنده نسبت به امتحان (اغلب شما تصویر بدی از امتحان دارید)
2-      عدم برنامه ریزی منسجم هنگام مطالعه
3-      نداشتن تغذیه کافی و مناسب
4-      تخیلات، ابهامات توهمات ذهنی
5-      سلب اعتماد از خود
6-      خستگی، فرسودگی دستگاه عصبی و کم خونی
7-      عدم آمادگی روحی ،روانی ،جسمی برای امتحان
8-      بهتر است که جملات مثبت را در هنگام مطالعه تکرار کرده مثل:
من می توانم در درس و تحصیلات موفق باشم من توانایی خواندن درسهایم را دارم من آنچه را می خوانم به یاد می سپارم و ...
 
روشهای غلبه بر اضطراب:

1-      رعایت نظم و ترتیب ساعت خواب : شما باید مراقب یک خواب خوب در طول شب در یک محیط و فضای مناسب تؤام با آرامش باشید.چون خواب شبانه بدون هر گونه دغدغه فکری می تواند فردا شما را در فعالیت های روزمره یاری دهد.
2-      انسجام در مصرف غذای روزانه ، مصرف آب به مقدار زیاد ،چرا که مصرف آب باعث کنترل اعصاب می شود .بهتر است حداقل روزی 3 وعده در زمان خاصی غذا مصرف کنید اگر نیاز به تنوع غذایی بود در طول روز به مقدار نیاز مصرف شود.
3-      تبسم و لبخند داشتن و چهره ی شاداب می تواند باعث کاهش اضطراب شود.
4-      انجام فعالیت های ورزشی
•   
 
5-      شرکت در فعالیت های اجتماعی ،فوق برنامه از قبیل :

•   ارتباط با دوستان،(تقویت ارتباط کلامی)    
                
6-      رعایت دقیق فاصله زمانی در هنگام مطالعه بر اساس جدول برنامه روزانه درسی
7-     تقویت باور ها و اعتقادات مذهبی از جمله نماز، روزه، دعا و ذکر
8-     انجام هر گونه فعالیتی که بتواند باعث کاهش یا از بین رفتن اضطراب شود.مانند: بازی ،سرگرمی،استراحت روزانه
 
هیچوقت برای شروع به درس خواندن دیر نیست

بسیاری از داوطلبین ورود به دانشگاه در ماه های ابتدایی درس خواندن را جدی نگرفته و یا به صورت منظم اقدام به این کار نمی کنند. باید بدانید که درس خواندن باید منظم بوده تا شکل گیری مطالب در حافظخ کوتاه مدت و سپس بلند مدت شما به درستی صورت بگیرد در غیر این صورت، هاله ای از مطالب در ذهن شما باقی می ماند که بدین ترتیب نمی توانید به نتیجه ی دلخواه خود برسید.
قبولی در کنکور، چه کارشناسی ارشد و چه کارشناسی، نتیجه خوب گرفتن و رسیدن به موفقیت آرزو و خواسته هر جوانی است همچنین والدین نیز خواستار این هستند تا فرزندانشان با نتیجه گیری درست و صحیح و کسب موفقیت به یک جایگاه خوب در جامه رسیده و شخصیت بگیرند. هیچ انسانی خواستار عدم موفقیت و شکست نیست بنابراین همه در حال تلاش برای رسیدن به موفقیت از راه های متعدد هستند و آن کسی پیروز است تا بتواند برنامه خود را اجرا کرده و به آن چیزی که در ذهنش دارد برسد. گاهی موفقیت یک فرد برای دیگری شکست محسوب شده و یا آنچه که برای فردی شکست است آرزوی یک جوان دیگر می باشد و این بسته به تلاش و هدف هر فرد دارد.
در راه طی کردن این مسیر به سوی موفقیت همواره مشکلاتی پیش می آید و در این مسیر نیاز به مشاوری کاردان حس می شود بنابراین برای رسیدن به موفقیت همواره می بایست از تجربیات دیگران استفاده کرد. یکی از گذرگاه های رسیدن به موفقیت در زندگی کنکور می باشد. هرساله عده ای زیادی از جوانان به منظور رسیدن به دانشگاه و رشته مورد علاقه خود تلاش می کنند. برخی در این راه کوتاهی کرده و کمی دیرتر به فکر درس خواندن و رسیدن به دانشگاه می افتند اما باید بدانید همانطور که گفتیم فردی موفق است که مسیر تعیین شده را به خوبی پیموده و به هدف خود برسد بنابراین مهم نیست کی شروع می کنید مهم این است که بخواهید و به انتهای مسیر برسید.
سوالی که در مدارس و یا پیش مشاوران تحصیلی بسیار شنیده می شود این است که اگر همین الان شروع کنم می توانم قبول شوم؟
بلی باید در نظر گرفت که فردی که زودتر شروع می کند جلوتر از شما بوده اما شما با تلاش و کوشش می توانید به او برسید نباید نا امید شد در ابتدا باید به خودتان اعتماد داشته و امید بدهید شاید مهمترین گام برای شروعی خوب همین است اینکه خودتان را باور کنید سپس بدانید که هیچوقت دیر نیست فقط کافیست بخواهید و اراده کنید. حال مشاوران تحصیلی ما در مرکز مشاوره تحصیلی راهنمایی هایی را برای شما داوطلبانی که فکر می کنید دیر شده است دارند که در ادامه به آن اشاره می کنیم.
در ابتدا لیستی از دروسی که در کنکور می آید و باید آن را مطالعه کنید تهیه کنید سپس آنها را به سه گروه ضعیف متوسط و قوی تقسیم کنید. گروه ضعیف گروهی از دروس هستند که شما اصلاً تسلط بر روی آنان ندارید، گروه متوسطی دروسی هستند که شما تسلط کافی بر روی آن ندارید و گروه قوی دروسی هستند که شما می توانید به خوبی از پس آنها بر بیایید. باز هم تاکید می کنید در ابتدا باید بخواهید تا به موفقیت برسید پس از همین امروز با قدرت شروع کنید. یادتان نرود که صبح شما از ساعت 5 شروع شده و تا ساعت 11 شب ادامه دارد. در این میان نیز از ساعت 1 تا 2 ظهر نیز زمان استراحت شما است. روز خودتان را به سه قسمت تقسیم کنید. صبح را به گروه درسی ضعیف اختصاص می دهید زیرا گیرایی خوبی برای این دروس دارید سپس ظهر گروه دوم و شب که خسته شده اید گروه سوم را مطالعه می کنید. باید در این مسان زمانی را برای تست زنی قرار دهید که بعد از ظهر بهترین زمان است. بین هر گروه درسی به خودتان استراحت دهید تا ذهنتان آرام شود و آماده مطالعه بعدی. اگر با همین روند ادامه دهید مطمئن باشید که موفقیت خارج از دسترس نبوده و می توانید بر روی همان صندلی در دانشگاه مورد نظرتان نشسته و رشته محبوبتان را بخوانید و فرا بگیرید.
پس از همین امروز بخواهید و شروع کنید. کمی تحمل سختی به شیرینی موفقیت می ارزد. هیچگاه دیر نیست.

برای درس خواندن انگیزه داشته باشیم

انگیزه در همه موارد می تواند باعث پیشرفت و رشد فرد شود. این انگیزه می تواند در زمینه های ورزشی باشد و یا در زمینه شغلی و حتی در زمینه درس. درس خواندن به خودی خود برای دانش آموزان و دانشجویان می تواند بی حوصلگی را به همراه داشته باشد چه برسد به درس خواندن های امروزی که شب امتحان بوده و فشار بسیاری را برای دانش آموزان و دانشجویان به همراه دارد.
بنا بر توصیه های مشاوران تحصیلی مرکز مشاوره تحصیلی، اگر می خواهید پیشرفت چشمگیری داشته و در دروس و امتحانات خود موفق باشید، برای درس خواندن انگیزه پیدا کنید. برای خودتان انگیزه بتراشید. طبق آماری کهه در دانشگاه های ایران گرفته شده است، دانشجویانی که در اوایل ترم با تهدید های استاد و همچنین با رقابت علمی دانشجویان مواجه می شئند، در انتهای ترم نتیجه خوبی گرفته و نمره خوبی را کسب می کنند. پس بنابراین برای کسب موفقیت در درس هایتان برای خودتان انگیزه لازم را فراهم کنید.

حال چگونه این انگیزه را فراهم کنیم؟!

برای ایجاد این انگیزه می توان به هدف هایی که داریم فکر کنیم. اینکه اگر در دروس خود موفق شویم می توانیم برای خود زندگی بهتری را رقم زده و به جاهای بزرگتری برسیم. درواقع برای خودمان شرط بگذاریم که اگر درس بخوانیم به آن چیزی که علاقه داریم میرسیم.

  
برنامه ریزی و تصمیم گیری

اثرات و نتایج سودمند برنامه ریزی :

1-      برنامه ریزی روشی مناسب برای پاسخ به نیازهای شماست.
2-     برنامه ریزی موجب افزایش تمرکز می شود.
3-     برنامه ریزی باعث کاهش اضطراب و فشار روانی می شود.
4-     برنامه ریزی باعث تقویت اراده و قدرت تصمیم گیری می شود.
5-     برنامه ریزی موجب خوش بینی به آینده و امیدواری است.
6-     برنامه ریزی موجب خود نظم بخشی می شود.
7-     برنامه ریزی مدیریت زمان را در پی دارد.
8-    برنامه ریزی خود ارزیابی را تسهیل می کند.
9-  
  
نقش والدین در برنامه ریزی درسی:

خانواده ها به عنوان راهبر و حامی فرزندان هستند.آگاهی و شناخت دقیق نسبت به فرزندان و شناسایی نیازهای اساسی می تواند کمک مؤثرتری بر روند تحصیلی داشته باشند.والدین نقش تسهیل گری را بر عهده دارند و با فراهم کردن امکانات و ابزار لازم مثل فضای مناسب ،محیط آرام ،وسایل رفاهی  و ... و با شناخت فرزندانشان توقعات خود را با استعداد فرزندان متناسب می کنند.
خانواده در اجرای برنامه ریزی درسی باید:

1-      کمک و همراه خوبی برای آماده شدن فرزند جهت شرکت در امتحانات باشد.
2-     حمایت روانی و عاطفی خود را به فرزند نشان دهد.
3-     فرزند را با توجه به استعداد بسنجد نه با فرد دیگری (امروزش را با دیروزش بسنجد نه با دیگران)
4-     به فرزند خود روحیه، اعتماد به نفس و خود باوری بدهد.
5-     افکار مثبت نگر و امیدوار کننده در او ایجاد کند.
6-     او را آنچنان که هست بپذیرد نه آنچه که خود می خواهد.
7-     از هر گونه توجه غیر معقول به او بپرهیزد.
8-    آرامش خاطر و آسودگی را برای او فراهم کند.
9-     نیازهای اولیه او را تأمین کند .
 
 
    ذهن همانند باغی است که در آن یا گل می روید یا علف هرز
 
 
فرمول نهایی موفقیت :

     داشتن رویای بزرگ و سازنده
+انتخاب هدف دقیق و سازنده+تصمیم گیری درست و برنامه ریزی      
                      
  
بی انگیزگی تحصیلی
 
v   اثرات بی انگیزگی تحصیلی
همانگونه که گفته شد،بی انگیزگی تحصیلی با مکانیزم های روانی و بعضاً ناراحتی های جسمی همراه است.در صورتی که بی انگیزگی تحصیلی طولانی شود می تواند عوارض جسمانی و روانی زیادی به همراه داشته باشد.امروزه ثابت شده است بی انگیزگی تحصیلی آسیب های روانی اجتماعی به دنبال دارد.با توجه به نقش مهم دو سویه انگیزه تحصیلی و بهداشت روان در این قسمت سعی شده است به این موارد پرداخته شود.
 
v     اثرات جسمانی بی انگیزگی تحصیلی

همه ی ما ممکن است در مقطعی از زندگی خود دچار بی انگیزگی تحصیلی و شغلی شده باشیم.نکته مهم این است که اگر بی انگیزگی تحصیلی بصورت طولانی ادامه پیدا کند،واکنش بدن انسان به این تعارض ها (عدم علاقه از یک سو،درخواست های اطرافیان از سوی دیگر ) او را دچار استرس و اضطراب فراوان می کند.به علت استمرار این نوع از فشارها ،ضعیف ترین اندامها و دستگاههای بدن دچار مشکل می شوند و بیماری جسمانی شروع می گردد.به این نوع از بیماریها یی که بر اثر چنین فشارهایی ایجاد می شوند،بیماریهای روان تنی می گویند.
یعنی هم ریشه روانی و هم ریشه جسمانی دارند .چند نمونه از این نوع بیماری ها عبارتند از:
•   زخم معده
•   فشار خون بالا
•   احساس کرختی در کل بدن
•   درد های مختلف به خصوص کمر درد و ...
•   داشتن حالت تهوع و استفراغ
•   ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن
•     
v       اثرات روانی بی انگیزگی تحصیلی
بی انگیزگی تحصیلی می تواند بیماری ها و آسیب های اجتماعی متعددی را ایجاد نماید.یکی از مهمترین آسیب های که با بی انگیزگی تحصیلی ارتباط دارد، احساس پوچی ،بی هدفی است که در نهایت منجر به افسردگی می شود .بسیاری از دانش آموزان از بی هدفی در زندگی رنج می برند .به علت عدم آگاهی از این مسئله در جست و جوی درمان نمی باشند.به همین دلیل روز به روز با مشکلات متعدد دیگری مواجه می شوند . نه تنها بی انگیزگی تحصیلی رابطه مستقیمی با بی هدفی در زندگی دارد، بلکه باعث اختلالات روانی دیگری نیز می شود.مانند :اضطراب، افسردگی و ...
 
v   عوارض اجتماعی بی انگیزگی تحصیلی

فرار از مدرسه :دانش آموزانی که از نظر تحصیلی دارای شرایط مطلوبی نیستند ،از مهارت های زندگی و مقابله ای ضعیفی برخوردارند.هنگام مواجهه با بی انگیزگی تحصیلی ،تنها راه ممکن را فرار از مدرسه می دانند.بدین ترتیب نه تنها مشکل اولیه ی آنان حل نمی شود، بلکه مشکلات متعدد دیگری نیز اضافه می گردد.
اعتیاد : بعضی از دانش آموزان نمی دانند که در مقابل بی انگیزگی تحصیلی و فشارهای ناشی از درخواست های مسئولان مدرسه ،والدین چگونه برخورد کنند ،به همین دلیل هنگامی که با این نوع از فشارها رو به رو می شوند ،بنا به توصیه دوستان و آشنایان و بر اساس اطلاعات ناقص خود ،برای کسب لذت و فرار از ناراحتی به مواد مخدر یا الکل روی می آورند.

ناهنجاریهای رفتاری : بعضی از دانش آموزان به علت عدم توانایی در حل مشکلات تحصیلی،اقدام به رفتارهای تند اجتماعی می کنند.
نمونه ای از این رفتار ها عبارتند از:ایجاد اغتشاش در کلاس ،درگیری با معلم ،حمل وسایل ممنوعه در مدرسه ،درگیری با دانش آموزان ،تخریب اموال مدرسه
 
v   منابع بی انگیزگی تحصیلی

عواملی وجود دارند که می توانند تولید بی انگیزگی تحصیلی نمایند .این عوامل متعدد و متنوع می باشد.
1-باور ها و اعتقادات :
باورها، عقاید وانتظارات یکی از منابع مهم بی انگیزگی تحصیلی هستند .مثلاً دانش آموزی که کمال گر است همیشه انتظار بهترین عملکرد را از خود دارد،وقتی با شکست روبرو می شود ،روحیه ی خود را از دست داده و خود را با استرس سنگینی روبرو می سازدکه نهایتاً منجر به بی انگیزگی تحصیلی می شود.به این نوع بی انگیزگی ،درون زاد می گویند.زیرا هیچ عامل بیرونی ،باعث ایجاد استرس ،فشار نمی گردد.بلکه دیدگاه ها و باور های خود اوست که او را بی انگیزه می سازد.
2- عدم حمایت توسط عوامل مدرسه :

آنچه برای تقویت انگیزه ی تحصیلی دانش آموزان ضرورت دارد، توجه دلسوزانه ،پذیرش بدون قید و شرط ،حمایت از سوی معلم ،هم کلاسی ها و سایر کارکنان مدرسه است.عدم حمایت از طرف مسئولان مدرسه باعث می شود تا تلاش فرد برای درک توانمندی ها بی نتیجه بماند.

3- احساس حقارت :

بعضی از دانش آموزان به علت مشکلات متعددی که در دوران تحصیل داشته اند ،احساس می کنند همیشه نسبت به دانش آموزان دیگر از توانمندی کمتری برخوردارند.لذا بر این عقیده اند که تلاش آنان برای پیشرفت در تحصیل بی نتیجه است.

4-شرایط حاکم بر جو خانواده :

بعضی از دانش آموزان در منزل از شرایط روانی مطلوبی برخوردار نیستند.درگیری والدین ،طلاق و یا کمبود امکانات زندگی باعث می شود تا دانش آموز نتواند به نحو مطلوب به ادامه تحصیل بپردازد.

5 - تعارض ها :

منظور از تعارض آن است که فرد باید از میان دو یا چند موقعیتی که روبرو دارد یک مورد را انتخاب کند و انتخاب یک موقعیت، مانع از انتخاب موقعیت های دیگر می شود.دانش آموز باید از بین رفتن به مهمانی های متعدد، بازی ،کار، مطالعه، یک مورد را انتخاب کند، در دراز مدت ممکن است این تعارض ها مانع از تحصیل و یادگیری دانش آموز شوند.

6- عدم تأیید و دریافت پاداش:

وقتی دانش آموز از طرف معلم یا والدینش در قبال انجام تکالیف تشویق نشود ،یا بر اساس تلاشی که برای غلبه بر ضعف تحصیلی اش داشته مورد حمایت قرار نگیرد ممکن است انگیزه اش را برای تحصیل از دست بدهد.
 
« آخرين ويرايش: می 29, 2016, 09:12:04 am توسط p.abedi.moshaver » خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1504



ديدن مشخصات
« پاسخ #2 : می 29, 2016, 09:11:39 am »

ادامه از قبل


شرایط ورودبه شاخه ها و رشته های مختلف تحصیلی
 

 
1-   شرایط کسب رشته علوم ریاضی:

الف) مجموع سه نمره پذیرفته شده خردادیا شهریورهریک ازدرسهای ریاضی وعلوم تجربی دردوره راهنمایی تحصیلی،بدون ضریب کمتراز 30 نباشد.
ب) نمره درس ریاضی(1) (پایه اول) دردوره متوسطه حداقل 12 باشد.
ج) درس فیزیک (1) وآزمایشگاه راباموفقیت (کسب حداقل نمره 10) گذرانده باشد.
د) مجموع نمرات درسهای مرتبط بارشته دردوره راهنمایی وپایه اول دوره متوسطه بایدحداقل 96 باشدویابه عبارت دیگرمعدل درسهای مرتبط بارشته از 12 کمترنباشد.

2- شرایط کسب رشته علوم تجربی:

الف) مجموع سه نمره پذیرفته شده خردادیاشهریورهریک ازدرسهای ریاضی وعلوم تجربی،درسه پایه دردوره راهنمایی تحصیلی،بدون ضریب کمتراز 30 نباشد.
ب) دردوره متوسطه درسهای ریاضی (1) ،شیمی (1) وآزمایشگاه وعلوم زیستی وبهداشت(درسهای پایه اول) راباموفقیت (کسب نمره حداقل 10) گذرانده باشدوحداقل دریکی ازسه درس مذکورنمره 12 اخذکرده باشد.
ج) مجموع نمرات درسهای مرتبط بارشته دردوره راهنمایی وپایه اول دوره متوسطه بایدحداقل 108 باشدویا به عبارت دیگرمعدل درسهای مرتبط بارشته از 12 کمترنباشد.

3- شرایط کسب رشته علوم انسانی:

الف) مجموع سه نمره پذیرفته شده خردادیاشهریورهریک ازدرسهای ادبیات فارسی (معدل درسهای فارسی،دستوراملاء وانشاء) وعربی درسه پایه دردوره راهنمایی تحصیلی،بدون ضریب کمتراز 30 نباشد.
ب) نمره درس ادبیات (معدل نمرات درسهای ادبیات فارسی(1) وزبان فارسی(1) ) حداقل 12 باشد.
ج) درسهای ادبیات فارسی(1) ،زبان فارسی(1) ،عربی(1) ومطالعات اجتماعی پایه اول متوسطه راباموفقیت (کسب حداقل نمره 10) گذرانده باشد.
د) مجموع نمرات درسهای مرتبط بارشته دردوره راهنمایی وپایه اول دوره متوسطه بایدحداقل 108 باشدویابه عبارت دیگرمعدل درسهای مرتبط بارشته از 12 کمترنباشد.

4- شرایط کسب رشته علوم ومعارف اسلامی:

الف) مجموع سه نمره پذیرفته شده خردادیاشهریورهریک ازدرسهای ادبیات فارسی (معدل درسهای فارسی،دستور،املاء وانشاء) وعربی درسه پایه دردوره راهنمایی تحصیلی،بدون ضریب کمتراز 30 نباشد.
ب)دردرسهای ادبیات فارسی(1)،زیان فارسی(1)،(که معدل آنهابه عنوان نمره درس ادبیات درنمون برگ ثبت می شود) عربی(1) وتعلیمات دینی وقرآن(1) نمره حداقل 10 راکسب کرده باشد.
ج) حداقل دریکی ازدودرس عربی(1) یا تعلیمات دینی وقرآن(1) نمره 12 اخذکرده باشد.
د) مجموع نمرات درسهای مرتبط بارشته دردوره راهنمایی وپایه اول دوره متوسطه بایدحداقل 108 باشدویابه عبارت دیگرمعدل درسهای مرتبط بارشته از 12 کمترنباشد.

5- شرایط کسب شاخه فنی وحرفه ای:

 الف) مجموع سه نمره پذیرفته شده خردادیاشهریورهریک ازدرسهای ریاضی وعلوم تجربی وحرفه فن درسه پایه دردوره راهنمایی تحصیلی،بدون ضریب کمتراز 30 نباشد.
ب) نمره درس ریلضی(1) دردوره متوسطه حداقل 10 باشد.
ج) دردوره متوسطه ازدرس کارگاه خوداتکایی نمره حداقل 12 کسب کرده باشد،چنانچه نمره درس کارگاه خوداتکایی دانش آموزکمتراز 12 باشددر هدایت تحصیلی وی منظورنمی شود.
6- شرایط کسب شاخه کاردانش:

الف) دانش آموزبرای ورودبه برخی ازرشته های مهارتی درشاخه کاردانش علاوه براحرازشرایط فوق الذکربایدضوابط خاص آن رشته رانیز (پیش نیازو... درمحدوده درسهای پایه اول) که توسط معاونت آموزشی تعیین می شودکسب کند.
ب) درصورتی که دانش آموزرشته یاشاخه مورددلخواه راکسب ننموده باشد،ویااینکه اطلاعات جامع وکاملی ازشاخه ورشته های تحصیلی نداشته باشد، باید به مشاورین مدرسه که دردوهفته اول تیرماه درمدرسه حضورفعال دارند،مراجعه نماید.
ج) پس ازصدورنمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی برای دانش آموزدرخردادماه (درصورت قبولی یاتجدیدی) مشاوربایدحداکثرتاپایان هفته دوم تیرماه دانش آموز رادرانتخاب رشته مناسب ازبین رشته هایی که شرایط آن راکسب کرده است راهنمایی کندوچنانچه دانش آموزموفق به کسب شرایط رشته موردنظرخودنشده باشدوی رانسبت به چگونگی احرازشرایط شاخه یارشته موردنظرتوجیه کند.
د) اگردانش آموزمتقاضی شاخه کاردانش باشدودرصورت کسری نمره موفق به کسب شرایط این شاخه درفرم هدایت تحصیلی نشده باشدبانظرمشاور میتواندبه شاخه مذکورهدایت شود.
ه) دانش آموز(درصورت قبولی پایه اول،درخردادیاشهریور) باهرشرایطی (عدم کسب حدنصاب 30 ازدرسهای مرتبط دوره راهنمایی وعدم داشتن معدل 12 ازدرسهای مرتبط باشاخه یارشته درپایه اول متوسطه) درصورت کسری نمره بانظرمشاورمی تواندبه شاخه کاردانش هدایت شود.(که بایدتوضیحات لازم توسط مشاوردرقسمت ملاحظات نمون برگ(فرم)شماره یک هدایت تحصیلی ثبت شودوبه تأییدوامضاء وی برسد.)
و) دانش آموزمی تواندباثبت نام درواحدهای آموزشی بزرگسالان (به عنوان دانش آموزرشته عمومی بزرگسالان که درسیستم رایانه ای باکد 13 مشخص شده است) درهرنیمسال یادوره تابستانی بارعایت سایرضوابط،انتخاب واحدوباگذراندن دروس عمومی شرایط ورودبه رشته دلخواه خودراکسب نماید.بدیهی است تا زمانی که رشته وی مشخص نشده باشدصرفاً مجازبه اخذدروس عمومی شاخه کاردانش(دروس عمومی ومشترک کلیه شاخه ها) می باشد.
 
زمان وضوابط تعیین رشته

 
1- زمان تعیین رشته دانش آموز (تعیین راه زندگی،رشته وشغل آینده) درخردادویاشهریورماه سال اول خواهدبود.
2- نمون برگ تقاضای تعیین رشته (نمون برگ شماره 202) پس ازصدورنمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی درهفته اول ودوم تیرماه جهت تکمیل دراختیاردانش آموزی که موفق به کسب شرایط شاخه یا رشته دلخواه نشده است قرارمی گیردوراهنمایی لازم توسط مشاوربرای احرازشرایط شاخه یا رشته موردنظرانجام می شود.
3- شرایط متقاضیان شرکت درامتحان تعیین رشته توسط مشاورواحدآموزشی در دوهفته اول تیرماه بررسی واسامی افرادواجدشرایط به تفکیک رشته ودروس مربوط تهیه وجهت شرکت درامتحان تعیین رشته به مدیرواحدآموزشی تحویل می شود.نمون برگ شماره 202 در 2 نسخه تنظیم ویک نسخه آن به دانش آموزونسخه دیگردرپرونده تحصیلی نگهداری می شود.
4- مدیرواحدآموزشی موظف است همزمان باامتحانات شهریورماه ازدانش آموزانی که متقاضی تعیین رشته می باشندامتحان به عمل آورده ونتیجه امتحانات رابه تفکیک دروس درسیاهه جداگانه ای تنظیم وپس ازتأییدتوسط دبیرمربوط ازطریق متصدی اموردفتری دررایانه ثبت کند. (سیاهه نمرات دروس تعیین رشته منضم به سیاهه سایردروس صحافی ودرواحدآموزشی نگهداری می شود.)
5- چنانچه دانش آموزدرپایان شهریورماه سال اول شرایطقبولی رااحرازنموده وفقط رشته کاردانش راآورده باشد،ولی تمایل خودوخانواده غیرازرشته کاردانش باشد،می تواندبه یکی ازپیشنهادهای زیرعمل نماید:

     باتوجه به احرازشاخه کاردانش درآخرین نمون برگ(فرم) هدایت تحصیلی،دانش آموزمی توانددریکی ازرشته های شاخه کاردانش
     درسال دوم ثبت نام ودرخردادوشهریور(پایه دوم) برابرضوابط درامتحان دروس تغییررشته ای که متقاضی آن می باشدشرکت وپس ازکسب نصاب قبولی(اردروس تغییررشته)، درپایه سوم دررشته موردنظر(دلخواه) ثبت نام وادامه تحصیل داده والباقی دروس رشته جدیدرادردوره تابستانی سال سوم بگذراند.
     بااستنادبه ماده 37 آیین نامه اجرایی مدارس،باتوجه به قبولی درپایه اول،ودرصورت تمایل می تواندمجدداً (دوباره) درپایه اول دبیرستان های غیرانتفاعی یا(واحدهای آموزشی بزرگسالان) بصورت داوطلب آزادثبت نام تامعدل ورشته دلخواه خودوخانواده راکسب نماید.
     دانش آموزمی تواندازمهرماه(سال دوم) دردبیرستانهای بزرگسالان ثبت نام ودرنیمسال اول علاوه بر 17 واحدازدروس عمومی سال دوم،تعدادی ازدروس تعیین رشته موردنظررانیز(که جزء سقف واحدمحاسبه نمی گردد.) انتخاب نماید. (17 واحددروس عمومی بعلاوه دروس تعیین رشته سال اول) ودرپایان نیمسال اول علاوه برگذراندن تعدادیاکل واحدهای انتخابی،تعیین رشته شده ودرنیمسال دوم ودوره تابستانی کلیه دروس سال دوم دررشته موردنظر(شاخه نظری) راگذرانده تادرمهرماه سال بعدبتواندبارعایت دیگرضوابط درپایه سوم روزانه ثبت نام وهماننددیگر دانش آموزان ادامه تحصیل دهد.
    استفاده ازمفادبند 7 ماده 111 آیین نامه آموزشی دوره سه ساله متوسطه روزانه برای هدایت تحصیلی دانش آموزان که فقط               
   درمواردذیل بااطلاع وموافقت معاونت آموزش وپرورش نظری ومهارتی سازمان آموزش وپرورش استان مقدوراست.
الف) دانش آموزانی که فقط شرایط ورودبه شاخه کاردانش راکسب نموده اند درمواردخاصی که تمامی ظرفیتهای رشته های شاخه کاردانش در دوره روزانه درهمان منطقه تکمیل شده ویابه علت نبودن هنرستان کاردانش امکان ثبت نام برای آنان درشاخه ی مذکورمیسرنباشد،به یکی ازرشته های شاخه فنی وحرفه ای هدایت می شوندودرصورت تکمیل ظرفیت هنرستانهای فنی وحرفه ای به رشته علوم انسانی درشاخه نظری هدایت تحصیلی خواهندشد.
ب) درمناطقی که ظرفیت شاخه فنی وحرفه ای دربرخی ازرشته هاتکمیل نشده باشد،هدایت دانش آموزانی که ازشاخه نظری فقط شرایط ورودبه رشته علوم انسانی راکسب کرده باشندبه شاخه فنی وحرفه ای بلامانع است.
ج) دانش آموزانی که فقط شرایط ورودبه شاخه های کاردانش وفنی وحرفه ای راکسب نموده اند وامکان ثبت نام آنان دراین شاخه ها(به دلیل تکمیل ظرفیت یانبودن هنرستان مربوط) درآن منطقه آموزشی میسرنباشد،هدایت تحصیلی آنان به شاخه نظری بلامانع است.
د) برای هر دانش آموزکه ازمفادبندهای مذکوراستفاده می نمایدصدورمجوزموردی برابرنمون برگ شماره (1-1 ،صفحه 36) توسط اداره آموزش وپرورش منطقه الزامی است وبه عنوان یکی ازمدارک ثبت نام به واحدآموزشی ارائه ودرپرونده تحصیلی دانش آموزنگهداری می شود.       
6- اگردانش آموز(که درپایه دوم به تحصیل اشتغال دارد)متقاضی تغییررشته به رشته های شاخه نظری باشد. (اعم ازاینکه شرایط رشته موردتقاضارادرنمون برگ شماره یک هدایت تحصیلی تحصیلی کسب کرده یانکرده باشد.) بانظرمشاوربایددرخردادیاشهریورماه پایه دوم درامتحان تغییررشته درسهای تخصصی پایه دوم رشته جدید(صرفاً درسهایی که پیش نیازدرسهای پایه سوم رشته جدیدهستند) شرکت کندوچنانچه ازکلیه درسهای مذکورنمره قبولی کسب کندباتغییررشته وی موافقت می شود.
7- چنانچه دانش آموزدر دو مرحله خردادوشهریوردرامتحان تغییررشته شرکت می کندبایدنمون برگ شماره 2/1 (تقاضای تغییررشته) رابرای هرمرحله جداگانه تکمیل کند.
8- دانش آموزی که شرایط لازم رابرای تغییررشته کسب نماید،دروس مربوط درآن رشته ازایشان پذیرفته شده وبایدمابقی دروس باقیمانده پایه دوم رشته جدیدرادر دوره تابستانی سال سوم ویا دی ماه بعدازآن انتخاب کرده وبگذراند.
 
 
 
جدول دروس تغییررشته در دوره متوسطه

فنی وحرفه ای   ریاضی فیزیک   علوم تجربی   علوم ومعارف اسلامی   ادبیات وعلوم انسانی   شاخه / رشته
کلیه دروس اختصاصی مربوط
**   فیزیک 2 وآزمایشگاه
شیمی 2 وآزمایشگاه
ریاضی 2
هندسه 1   فیزیک 2 وآزمایشگاه
شیمی 2 وآزمایشگاه
ریاضی 2
زیست شناسی 1 وآزمایشگاه   جامعه شناسی 1
عربی 2 ویژه معارف   جامعه شناسی 1
عربی 2 ویژه انسانی   نام درس
تغییر رشته
*
 

* چنانچه برخی ازدروس تغییررشته مندرج درجدول فوق بارشته قبلی دانش آموزمشترک بوده ودانش آموزازآن درس یادروس درخردادیاشهریورپایه دوم نمره قبولی کسب کرده باشدنمره آن درس یادروس پذیرفته می شودونیازبه شرکت درامتحان تغییررشته برای آن درسیادروس نمی باشد.
** دروس اختصاصی رشته های فنی وحرفه ای شامل کلیه دروس پایه دوم به استثنای دروس عمومی آن رشته می باشد.
 
 
 
ضوابط تغییررشته ازشاخه ورشته ای به شاخه ورشته ای دیگر
 
1-  چنانچه دانش آموزقصد تغییررشته به یکی ازرشته های شاخه کاردانش راداشته باشدتکمیل آن بخش ازنمون برگ که مربوطبه دروس امتحان تغییررشته استبرای وی ضرورت ندارد.
2- دانش آموزی که درسال دوم شاخه ی کاردانش تحصیل می نموده ومتقاضی تغییررشته به یکی دیگرازرشته های موجوددرهمان شاخه باشددرصورتی باتغییررشته وی موافقت می شودکه بتواندتاپایان شهریورماه سال دوم،کلیه گواهینامه های مهارتی سال دوم رشته ی جدیدرابه مدرسه ارائه نماید.
3- دانش آموزی که درسایررشته های سال دوم تحصیل می نموده ومتقاضی تغییررشته به ادبیات وعلوم انسانی باشد باید در امتحانات دروس  جامعه شناسی(1) وعربی (2) ویژه انسانی شرکت نموده ونمره قبولی راکسب کند.
4- دانش آموزی که درسایررشته های سال دوم (به جزء رشته ادبیات وعلوم انسانی) تحصیل می نموده ومتقاضی تغییررشته به علوم ومعارف اسلامی باشدبایددرامتحانات دروس جامعه شناسی(1) وعربی(2) ویژه معارف شرکت نموده ونمره قبولی راکسب کند.
5- دانش آموزرشته علوم ومعارف اسلامی که متقاضی تغییررشته به ادبیات وعلوم انسانی ویابالعکس می باشدبه دلیل قابل تطبیق بودن درس عربی(2) رشته معارف باعربی(2) رشته انسانی وسایررشته ها،ویکسان بودن درس جامعه شناسی(1) (باکد 5448) درهر دو رشته انسانی ومعارف،دیگرنیازبه شرکت درامتحان تغییررشته برای هردو رشته ضرورتی نخواهدداشت؛ وفقط تکمیل نمودن نمون برگ شماره (2/1) (فرم تقاضای تغییررشته) توسط دانش آموز و موافقت ولی واظهارنظروتأییدمشاورومدیرکافی می باشد.
6- دانش آموزی که درسایررشته های سال دوم (به استثنای ریاضی فیزیک) تحصیل می نموده و متقاضی تغییررشته به علوم تجربی باشدباید در امتحانات دروس فیزیک(2) وآزمایشگاه،شیمی(2) وآزمایشگاه،ریاضی(2)،زیست شناسی(1) وآزمایشگاه شرکت نموده ونمره قبولی راکسب کند.
7- دانش آموزی که دررشته ریاضی فیزیک سال دوم تحصیل می نموده و متقاضی تغییررشته به علوم تجربی باشد،به دلیل یکسان بودن دروس فیزیک(2) وآزمایشگاه،شیمی(2) وآزمایشگاه،ریاضی(2) ،در دو رشته ریاضی فیزیک وعلوم تجربی،فقط بایددرامتحان درس زیست شناسی(1) وآزمایشگاه (باکد5445) شرکت نموده ونمره قبولی راکسب نماید.
8- دانش آموزی که درسایررشته های سال دوم (به استثنای علوم تجربی) تحصیل می نموده و متقاضی تغییررشته به ریاضی فیزیک باشدبایددرامتحانات دروس فیزیک(2) وآزمایشگاه،شیمی(2) وآزمایشگاه،ریاضی(2) وهندسه(1) شرکت نموده ونمره قبولی راکسب کند.
9- دانش آموزی که دررشته علوم تجربی سال دوم تحصیل می نموده و متقاضی تغییررشته به ریاضی فیزیک باشد،به دلیل یکسان بودن دروس فیزیک(2) وآزمایشگاه،شیمی(2) وآزمایشگاه،ریاضی(2)،هندسه(1) در دو رشته علوم تجربی وریاضی فیزیک،دیگرنیازی به امتحان تغییررشته نداشته وفقط تکمیل نمودن نمون برگ شماره (2/1 تغییررشته) توسط دانش آموزوموافقت ولی واظهارنظروتأییدمشاورومدیرکافی می باشد.
10- دانش آموزی که درسایررشته های سال دوم تحصیل می نموده و متقاضی تغییررشته به یکی ازرشته های موجوددرشاخه فنی وحرفه ای باشدبایددرامتحان تغییررشته کلیه دروس اختصاصی رشته مربوطه (نظری وعملی) شرکت نموده ونمره قبولی راکسب کند. «بادرنظرگرفتن ظرفیت پذیرش»
 
 
 
درس هایمان را درست مرور کنیم

حجم زیاد درس ها به ویژه برای امتحانات نهایی، کنکور کارشناسی و یا کنکور کارشناسی ارشد این زمان را که داوطلب بتواند دروس مهم را دوره کند و از ابتدا بخواند از او می گیرد. در ابتدا باید بدانید که هنگامی که درسی را مطالعه می کنید در حافظه کوتاه مدت شما ثبت می شود و برای اینکه آن مطلب در حافظه بلند مدت شما ذخیره شود لازم است تا مروری دوبراه بر آن صورت بگیرد بنابراین این دوره و مرور کاملاً مهم بوده و می تواند تعین کننده باشد.
خیلی از داوطلبان درسی را می خوانند و زمانی که نیاز به دوره و مرور آن دارند نگاهی به حجم مطلبی که می خواهند بخوانند کرده و از آن منصرف می شوند. این مشکل به این دلیل است که هیچ کدام از داوطلبین شیوه درست مطالعه را ندانسته و نمی دانند چگونه مطالب خوانده شده را خلاصه کرده تا در زمان نیاز به مرور، با صرف کمترین زمان کل مطالب را دوره کنند.
شیوه های مطالعه درست متنوع بوده و می توان به روش های مختلفی خلاصه نویسی کرد و نت برداری کرد. اما بنا بر تحقیقات انجام شده توسط مشاوران تحصیلی در مرکز مشاوره تحصیلی، بهترین روش این است که شما ابتدا لیستی از دروس خود تهیه نمایید و سپس برای هرکدام از درس ها و برای هر قسمت آن برنامه زمانبندی خاصی را طرح ریزی کنید. سپس در هنگام مطالعه، با استفاده از خودکار های رنگی نکات مهم را مشخص کرده و پس از اتمام خواندن درس با مرور همان نکات ، آن ها را در یک صفحه چرکنویس وارد نمایید تا در واقع خلاصه نویسی و نت برداری کرده باشید. فراموش نکنید که زیر نکات مهم باید خط کشی شود و نکات بسیار مهم بر روی همان چرک نویس وارد شود. حال که زمان دوره و مرور درس ها فرا می رسد می توانید با مراجعه به نوشته های خود در کمترین زمان درس ها را دوره کرده و مطالب را وارد حافظه بلند مدت خود کنید. فقط به خاطر داشته باشید که نگذارید درس ها انباشته شود و به این نکته توجه کنید مرور هرچه بیشتر درس ها می تواند تسلط شما را بر روی آنها بیشتر کند.
 
کمی ترس از کنکور برای قبولی لازم است

یکی از مباحث و نکاتی که داوطلبان کنکور به شدت باید آن را جدی بگیرند بحث ترس از کنکور است! بله ترسیدن! بسیاری از دانش آموزان هستند که با دادن آزمون های آزمایشی و دریافت نتیجه خوب آزمون برای چند بار متوالی به خود مطمئن میشوند و با خود میگویند که حتما همین اندازه درس خواندن و تمرین حل کردن و تست زدن کافی است! پس با همین روند پیش میروند اما بعد از گرفتن نتایج کنکور بهت زده به نتیجه خود نگاه میکنند و میگویند من که این همه تلاش کردم و رتبه های خوب در آزمون های آزمایشی آوردم پس چرا چنین نتیجه ای گرفتم؟!

بنا به تجربیات و گفته های مشاوران ما در مرکز مشاوره تحصیلی ، دانش آموزان و داوطلبان کنکور نباید به نتایج آزمون های آزمایشی و رتبه های خوب خود بسنده کنند زیرا در این صورت تلاش خود را بیشتر نمیکنند و همین باعث افت تحصیلی آنها در آینده خواهد شد.
پس توجه داشته باشید که علی رغم نمره ها و رتبه های خوب باید از آزمون کنکور بترسید چرا که این ترس باعث میشود تلاش خود را دو چندان کرده  و به تنیجه بهتری دست یابید و یکی از دهها شرط قبولی است.
خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
صفحه: [1]
  چاپ صفحه  
 
پرش به :