صفحه: [1]
  چاپ صفحه  
نويسنده موضوع: بهداشت روان (سلامت روان) یعنی ...  (دفعات بازدید: 1970 بار)
0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1421



ديدن مشخصات
« : ژانویه 19, 2010, 10:39:57 am »

به نام خدا


بهداشت روان (سلامت روان) یعنی حال خوب، فكر و رفتار خوب.

 

- برای این‌كه بدانیم حالمان چه‌طور است، باید بدانیم چه احساسی داریم، با شناخت احساساتمان می‌توانیم

به بهداشت روانی خود كمك كنیم.


- انسان‌ها احساسات مختلفی دارند بعضی از این احساسات خوشایند و بعضی از آن‌ها ناخوشایند هستند.

- احساساتی كه ما از آن‌ها لذت می‌بریم مانند شادی، موفقیت، محبت، امیدواری و ... احساسات خوشایند هستند.

- احساساتی كه ما از آن‌ها لذت نمی‌بریم مانند عصبانیت، حقارت، ترس، شكست و ... احساسات ناخوشایند هستند.

- برای داشتن روان سالم (سلامت روان) بایستی سعی كنیم احساسات خوشایند بیش‌تری را تجربه كنیم و با احساسات ناخوشایند، به شیوه‌ای درست برخورد كنیم.

- انسان‌ها با یكدیگر متفاوت هستند بنابراین چیزهایی كه در یك نفر احساس خوشایند ایجاد می‌كند ممكن است در دیگری احساس خوشایند ایجاد نكند. ولی چیزهایی هست كه در بیش‌تر انسان‌ها احساس خوشایند یا ناخوشایند ایجاد می‌كنند.

- دوستی، موفقیت، حل یك مشكل، بازی، فیلم جالب، موسیقی دلپذیر و ... چیزهایی هستند كه در اكثر انسان‌ها احساس

خوشایند ایجاد می‌كنند.

- خشم، حقارت، بی‌احترامی، شكست و ... چیزهایی هستند كه در اكثر انسان‌ها احساس ناخوشایند ایجاد می‌كنند.

ارزشمند بودن

- یكی از احساسات بسیار خوشایند "احساس ارزشمند بودن" است.

- انسان‌ها گوناگون هستند هیچ فردی كاملاً شبیه یك فرد دیگر نیست، خصوصیات، احساسات، افكار و توانایی‌ها و استعدادهای هر شخصی با دیگران متفاوت است.

- هر یك از ما انسان‌ها می‌توانیم عضو مفید و با ارزشی بری جامعه باشیم. فقط كافی است خودمان را بهتر بشناسیم، خودمان را بپذیریم و از توانایی‌هایمان به خوبی استفاده كنیم درست مثل اعضای بدن كه با هم متفاوتند و وظایف مخصوصی دارند و در عین حال همه آن‌ها مفید، با ارزش و لازم هستند.


- گاهی ممكن است به خود بگوییم "من هیچ ارزشی ندارم" احساس بی‌ارزشی یكی از احساسات ناخوشایند است كه اگر این احساس مدت طولانی ایجاد شود، سلامت روان به خطر می‌افتد.

- با شناخت خصوصیات، توانایی‌ها و استعدادهای خود به نكات بارزش خود پی می‌بریم.

- همه ما زیبایی‌ها و نكات ارزشمند و استعدادهایی داریم كه باید آن‌ها را كشف كنیم تا از وجود خودمان راضی باشیم. به وجود خودمان افتخار كنیم، به این ترتیب احساسی خوشایند خواهیم داشت.

 

دوستی


 
- انسان‌هایی كه با دیگران دوست می‌شوند می‌توانند دوستی‌های خوبی داشته باشند و از نظر روانی سالم‌تر و شاداب‌تر هستند.

- برای این‌كه دوستی‌های خوبی داشته باشیم، ابتدا باید خودمان دوست خوبی باشیم.

دوست خوب برای شادی ما بسیار با اهمیت است. وقتی ما ساعات خوبی را با دوستان‌مان می‌گذرانیم احساس بسیار شاد و

خوبی داریم.

 
اگرچه گذراندن ساعات خوب با دوستان بسیار لذت‌بخش است، ولی همیشه باید مراقب باشیم كه شادی‌های ما باعث ناراحتی دیگران نشود، یا به انسان‌های دیگر و گاه به حیوانات آسیب نرساند (مسخره كردن دیگران و با آزار رساندن به حیوانات)، یا حتی گاهی اوقات شادی‌های زودگذری وجود دارند كه بعد از آن ناراحتی پیش می‌آید یعنی عاقبت خوبی ندارد (ممكن است از قدم زدن در یك روز بارانی و سرد لذت ببریم ولی بعد به سرماخوردگی سختی مبتلا شویم)، پس عاقلانه نیست آدم هر كار لذت‌بخشی را انجام دهد و به مشكلات بعدی آن فكر نكند.

دوستی بهترین هدیه‌ای است كه ما می‌توانیم به خودمان هدیه كنیم.

راهنمای دوستی‌های خوب:

1- به همدیگر احترام بگذاریم.

2- حرف‌ها و درددل یكدیگر را گوش كنیم.

3- نسبت به هم مهربان باشیم.

4- نسبت به هم وفادار باشیم.

5- در كارهای خوب همدیگر را تشویق كنیم.

6- زمان شادی و زمان ناراحتی در كنار یكدیگر باشیم.

7- برای یكدیگر وقت بگذاریم.

8- نكات مثبت یكدیگر را بشناسیم و یكدیگر را تحسین كنیم.

9- راز دار باشیم.

10- به همدیگر اعتماد كنیم.

11- به فكر یكدیگر باشیم.

12- همدیگر را ببخشیم.

13- به یكدیگر توجه داشته باشیم.

14- در حل مشكلات به هم كمك كنیم.

15- چیزهای جدیدی به هم یاد دهیم.


فكر كردن

برای این‌كه بتوانیم خوب زندگی كنیم و از جسم و روان خود خوب مراقبت كنیم لازم است "فكر كردن" را به خوبی به یاد داشته باشیم. باید بتوانیم از نیروی فكر خود استفاده كنیم و برای خود یك زندگی سالم و شاد بسازیم.

 
هر فردی در زندگی با مسایلی روبه‌رو می‌شود كه آن‌ها را نمی‌شناسد و یا با مشكلاتی روبه‌رو می‌شود ولی راه حل آن‌ها را نمی‌داند، اما اگر از سن كم یاد بگیرد خوب فكر كند می‌تواند مشكلات و مسایل خود را خوب حل كند، تا وقتی بزرگ‌تر شد كم‌تر اشتباه كند، موضوع مهم این است كه یاد بگیریم چگونه مشكلاتمان را حل كنیم و برای این كه مسأله و مشكل را حل كنیم باید خوب فكر كنیم.


رمز موفقیت و خوشحالی در فكر كردن است زیرا اگر قبل از گفتن هر حرفی و انجام هر كاری خوب فكر كنیم در كارهایمان كم‌تر اشتباه می‌كنیم و موفق‌تر و خوشحال‌تر می‌شویم.


در مورد راه حل مسایل و مشكلات راه‌حل‌های خوب زیادی وجود دارند كه ما را به موفقیت می‌رساند و همین طور راه‌حل‌های نادرست زیادی كه باعث می‌شود مشكلات و ناراحتی ما بیش‌تر شود، هر قدر بتوانیم راه حل‌های بیش‌تری پیدا كنیم موفق تریم، برای این‌كه راه‌حل‌های زیادی به دست بیاوریم باید خوب فكر كنیم. برای پیدا كردن راه‌حل‌های یك مشكل می‌توانیم با دوستان مشورت كنیم.


احساس خشم


احساس خشم یك احساس طبیعی است در زندگی گاهی اتفاقاتی پیش می‌آید كه خشمگین می‌شویم، كسی از خشمگین شدن لذت نمی‌برد زیرا احساس خوشایندی نیست. هنگام عصبانیت و خشم گاهی اوقات ضربات قلب تند می‌شود، دست‌ها عرق می‌كند، تنفس تندتر می‌شود گاهی صورت برافروخته و قرمز می‌شود و ماهیچه‌های بدن (مثل گردن، قفسه سینه، ...) منقبض می‌شود. در چنین مواقعی آدم‌ها احساس می‌كنند فكرشان كار نمی‌كند و رفتارشان تحت كنترل خودشان نیست.

اگر چه خشم و عصبانیت احساس‌های طبیعی هستند ولی گاهی خطرناك می‌شوند، چون بعضی آدم‌ها نمی‌دانند چگونه خشم خود را كنترل كنند. آن‌ها وقتی خشمگین می‌شوند به راحتی عصبانیت خود را بیرون می‌ریزند و دیگران را بسیار ناراحت می‌كنند، حتی خود این افراد هم گاهی پس از آرام شدن، از رفتار خود پشیمان می‌شوند.


كسانی كه یاد می‌گیرند چه‌طور خشم خود را كنترل كنند و رفتار مناسب نشان دهند سلامت روانی بهتری خواهند داشت ولی كسانی كه بیش از حد عصبانی می‌شوند یا برای هر چیز كوچكی عصبانی می‌شوند و عصبانیت خود را سر دیگران خالی می‌كنند كم‌كم سلامت روانی خود را از دست می‌دهند. منظور از كنترل عصبانیت این نیست كه عصبانیت خود را فراموش كنیم یا عصبانیت خود را پنهان كنیم. چون این كار نیز خطراتی دارد. منظور این است كه عصبانیت خود را درك كنیم و با مشكلی كه ما را عصبانی كرده به شیوه درست برخود كنیم.


اولین گام برای این‌كه بتوانیم خشم خود را كنترل كنیم این است كه خودمان آگاه باشیم كه در آن زمان عصبانی هستیم،

یعنی بتوانیم به خودمان بگوییم كه "من الان عصبانی هستم" و آن را بیان كنیم.


دومین گام این است كه خودمان را آرام كنیم.

برای آرام كردن خود كارهای زیادی است كه می‌توانیم انجام دهیم.

برای مثال:


1- نفس عمیقی بكشیم و از 1 تا 5 بشماریم.

2- با خود صحبت كنیم و خود را به آرامش دعوت كنیم، بگوییم "آرام باش تو الان عصبانی هستی"

3- یك لیوان آب سرد بخوریم.

4- از محلی كه اتفاق عصبانی كننده در آن‌جا پیش آمده دور شویم، یا از فردی كه ما را عصبانی كرده دوری كنیم.

5- ورزش كنیم (فعالیت بدنی)، ورزش شدیدترین عصبانیت‌ها را آرام می‌كند.

6- با دوستی درباره موضوعی كه ما را عصبانی كرده درددل كنیم.

7- كارهایی انجام دهیم كه به ما احساس خوبی می‌دهد و از انجام آن‌ها

* به یاد داشته باشیم كه:


هنگام عصبانیت با حرف‌ها و كارهای نادرست، دیگران را ناراحت نكنیم.

قبلاً ذكر شد كه یكی از علائم خشم و عصبانیت انقباض ماهیچه‌هاست، برای این‌كه بتوانیم بهتر درك كنیم كه وقتی ماهیچه‌های بدن ما منقبض است چه احساس ناخوشایندی داریم و وقتی ماهیچه‌های بدن ما شل و راحت است چه احساس خوش‌آیندی پیدا می‌كنیم، می‌توان فعالیتی انجام داد كه به این فعالیت تمرین آرام‌سازی هم می‌گویند.


برای مثال:

شانه‌های خود را تا جایی كه می‌توانیم بالا ببریم و در همان وضعیت نگه داریم و تا 5 بشماریم، سپس شانه‌های خود را رها كنیم، این تمرین، باعث رها شدن ماهیچه‌های سر، شانه و گردن می‌شود.

و یا دست‌های خود را صاف نگه داشته و مشت خود را گره كنیم و تا 5 بشماریم سپس مشت خود را به آرامی رها كنیم و با حركت دادن انگشتان دست خود را شل كنیم، تمرین را دوباره تكرار كنیم و در حین انجام آن به احساس خود در هر دو موقعیت توجه كنیم، هنگام رها شدن ماهیچه‌ها مطمئناً احساس بهتری خواهیم داشت.


بنابراین اولین گام به هنگام خشم و عصبانیت آگاه شدن از آن و بیان عصبانیت است، گام دوم آرام كردن خود


 و گام سوم فكر كردن است.

  پس از آرام شدن باید فكر كنیم و به سؤالاتی از قبیل سؤالات زیر پاسخ دهید:

- از چه چیزی عصبانی هستم یا چه چیز موجب عصبانیت من شده است؟

- آیا عصبانیت من بجاست یا نابجا؟

- اگر عصبانیت من بجاست بهترین راه بیان آن چیست؟

گاهی اوقات انتظارات نابجای ما باعث عصبانیت نابجا می‌شود و در این مواقع بهتر است ما انتظارات خود را اصلاح كنیم و از دیگران

انتظارات بیهوده نداشته باشیم.


یكی از بهترین راه‌های برخورد با عصبانیت این است كه پس از آرام كردن خود، درباره موضوعی كه ما را عصبانی كرده با فرد مقابل صحبت كنیم، به یاد داشته باشیم كه این صحبت‌ها باید آرام و مؤدبانه باشد، هیچ‌وقت نباید فرد مقابل را سرزنش كنیم و یا به او حرف‌های نامربوط بزنیم بهتر است سعی كنیم موضوعی كه باعث عصبانیت ما شده را با لحن آرام بیان كنیم و منتظر پاسخ او باشیم در نظر داشته باشیم كه بعضی مواقع ما با كارهای اشتباه خود موجب عصبانیت یكدیگر می‌شویم و اگر رفتارهای نادرست خود را اصلاح كنیم می‌توانیم دوستی‌های بهتری داشته باشیم.


منبع : اینترنت[/color]
« آخرين ويرايش: ژانویه 19, 2010, 08:17:56 pm توسط p.a.moshaver » خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
صفحه: [1]
  چاپ صفحه  
 
پرش به :