صفحه: [1]
  چاپ صفحه  
نويسنده موضوع: نشانه‌هايى براى افراد باهوش  (دفعات بازدید: 4939 بار)
0 کاربر و 1 مهمان درحال دیدن موضوع.
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1434



ديدن مشخصات
« : جون 27, 2010, 10:45:36 am »


نشانه‌هايى براى افراد باهوش


کودکان عادي، باهوش و گاهى پرهوش نشانه‌ەائى دارند که ما نمونه‌هائى از آن را بشرح زير براساس نظرى که برخى از دانشمندان داده‌اند عرضه مى‌کنيم:


يک کودک باهوش:

- در ۴ ماهگى تبسم و لبخند دارد، براى نوبه غذاى خود انتظار مى‌کشد.


- در ۷ ماهگى مى‌نشيند، روى دست‌هاى خود خم مى‌شود، اشياء را با دست مى‌گيرد و با دست خود تصوير خويش را در آئينه نوازش مى‌کند.


- در ۱۰ ماهگى روى دست و پا مى‌خزد و گاهى يک دوقدم مى‌رود، به اثاثيه منزل آويزان مى‌شود، مى‌تواند بابا، ماما بگويد.


- در ۱۲ ماهگى اگر يک دست او را داشته باشيم راه مى‌رود، مى‌توانم قائم باشک کند.


- در ۱۵ ماهگى به تنهائى چندقدم راه مى‌رود، از پله‌ها بالا مى‌رود


- حدود ۶ کلمه بلد است و اسباب بازى را نشان مى‌دهد.


- در ۱۸ ماهگى بخوبى راه مى‌رود، به عکس کتاب نگاه مى‌کند، مى‌تواند مستقلاً غذا بخورد.


- در ۲ سالگى از پله بالا و پائين مى‌رود، کتاب را ورق مى‌زند، جمله‌اى سه کلمه‌اى مى‌سازد، نام خود را مى‌داند تدريجاً ادرار خود را کنترل مى‌کند.


- در سه سالگى مى‌تواند سه‌چرخه سوار شود، رکاب بزند، کلمات جمع را بکار برد، کفش خود را بپوشد.


- در چهارسالگى مى‌تواند ده شئ را بشمارد، تقسيمات پول را بلد است، انگشتان دست را درهم مى‌کند و رنگ‌ها را مى‌شناسد.


کودکانى که اين شرايط را واجد نيستند دچار نوعى عقب‌ماندگى و يا دچار کندذهنى هستند.


عضو تحریریه علمی ایران سلامت



خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1434



ديدن مشخصات
« پاسخ #1 : جون 27, 2010, 10:47:24 am »


نمرات آزمون‌هاي مقطع تحصيلي ابتدايي شاخص خوبي براي ضريب هوشي افراد است

نتايج يك مطالعه جديد نشان مي‌دهد نمرات كسب شده در آزمونهاي مقطع تحصيلي ابتدايي با تقريب مناسبي نشان‌دهنده ضريب هوشي افراد در بزرگسالي آنها است.

به گزارش سايت اينترنتي "لايو ساينس"، محققان دانشگاه "آيووا" در آمريكا در مطالعه‌اي جديد از ‪ ۲۱۹‬فرد بزرگسال در رده سني ‪ ۴۰‬تا پنجاه سال تست هوش گرفتند و سپس ضريب هوشي محاسبه شده اين افراد را با نمرات كسب شده در آزمونهاي مقطع ابتدايي در دوران كودكي همين افراد مقايسه كردند.

نتايج اين مطالعه نشان داد ميان نمرات كسب شده در دوران ابتدايي و ضرب هوشي در بزرگسالي رابطه نزديكي برقرار است. به علاوه همين بررسي نشان داد نمرات دوران ابتدايي تا حدودي مي‌توانند ميزان درآمد افراد در بزرگسالي و ميزان تحصيلات نهايي آنها را نيز تعيين كنند.

به گفته "روث اسپينكس" محقق عصب‌شناسي دانشگاه "آيووا" و سرپرست مطالعه، ضريب هوشي افراد با افزايش سن تغييري نمي‌كند و بنابراين نمرات دوران دبستان، با ضريب هوشي در دوران بزرگسالي ارتباط نزديكي دارند.

__________________


عضو تحریریه علمی ایران سلامت



خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1434



ديدن مشخصات
« پاسخ #2 : جون 27, 2010, 10:48:53 am »



آيا بهره هوشي IQ، شاخصي براي درك ميزان خالص توانايي ذاتي افراد است؟

برخلاف تصور بسياري از افراد، نمره بهره هوشي تواناييهاي ذاتي و عمومي فرد را اندازه نمي گيرد بلكه دانش انسان را در مورد موضوعاتي معين، در سن معين اندازه مي گيرد. اين آزمونها همه جنبه هاي هوش را نمي سنجند، براي مثال به ندرت يادگيري از تجربه و انطباق با محيط را مي سنجند. علاوه بر اين، عملكرد فرد در آزمون، به تجارب و امكانات فرد براي يادگيري و كاربرد واژه، اطلاعات، حساب، حافظه و مهارتهاي تجسمي بستگي دارد چون آزمونها براي سنجش يك سري مهارتها و اطلاعات خاص طراحي شده اند.
آيا عملكرد در يك آزمون هوش توانايي هوشي را نشان مي دهد؟
اگر كودكان به خوبي از عهده آزموني برآيند مي توان مطمئن بود كه آنان تواناييهاي آزمون ارزيابي شده را دارا هستند. اما اگر كودك پاسخ درستي به سؤالات ندهد نمي توان با اطمينان گفت تواناييهاي مذكور را ندارد بلكه صرفاً مي توان گفت نتوانسته اين تواناييها و مهارتها را نشان دهد. اين موضوعي حساس در تعبير و تفسير نتايج آزمون هوش است، كودكان ممكن است چيزي را بدانند و از آن استفاده نكنند حتي وقتي موقعيت اقتضا مي كند. گاهي عملكرد كودكان دانسته ها و مهارتهاي واقعي آنها را آشكار نمي كند زيرا مسايلي را كه بايد حل كنند درست نمي فهمند، پس وقتي كودكي از عهده مهارتي برنمي آيد نمي توانيم با اطمينان نتيجه گيري كنيم كه كودك فاقد تواناييهاي لازم براي انجام آن مهارت است. از اين رو بسياري از متخصصان بر اين عقيده اند كه آزمودن مهارتهاي خاص سودمندتر است تا اتكاي صرف بر نمره بهره هوشي.
آيا بهره هوشي IQ براي هر شخص عددي ثابت است؟
هوش بسته به سن تغيير مي كند، اما از دو سالگي به بعد روند تغييرات طوري است كه تا حدي مي توان ميزان بهره هوشي در آينده را تخمين زد. اما نمرات آزمون بهره هوشي حتي در عرض چند هفته نيز ممكن است به اندازه ده نمره تغيير كند، عواملي چون تغيير در انگيزه، تغيير در ميزان دقت يا خستگي مفرط در نمره آزمون مؤثرند. باز هم بايد تأكيد كنيم كه نمره آزمون هوش شاخصي براي تواناييهاي ذاتي و كيفيتي ثابت در تمام طول زندگي نيست.
نمره بالا در آزمون بهره هوشي چه چيزي را ثابت مي كند؟
نمره بالاي (IQ) تنها نشان دهنده اين است كه فرد در مهارتهايي كه آزمون هوش سنجيده داراي توانايي است. در حالي كه ممكن است شخص فاقد يك سري از مهارتها يا دانشي باشد كه در آزمون هوش سنجيده نشده.

__________________


عضو تحریریه علمی ایران سلامت



خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1434



ديدن مشخصات
« پاسخ #3 : جون 27, 2010, 10:50:03 am »



سنجش هوش



بخاطر اهميتى که هوش در زندگى فردي، اجتماعي، اقتصادي، حقوقي، تربيتى دارد آن را مى‌سنجند. براى سنجش آن از وسيله‌اى به نام تست استفاده مى‌کنند. غرض ما از تست سؤالات کتبي، شفاهى يا عملى است که براى فرد مطرح مى‌شود و از نوع جوابى که کودک به آن سؤالات مى‌‌دهد درمى‌يابند که درجه هوش او چقدر است.


افراد از نظر درجه هوشى بين صفر تا حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هستند. يک فرد عادى طبيعى حدود ۱۰۰ تا ۱۰۰ درجه هوشى را داراست. آنهائيکه از اين حد بالاتر باشند باهوش، تيزهوش و گاهى نابغه‌اند و آنهائيکه از اين حد پائين‌ترند ضعيف، غيرعادى و يا کندذهنند.


سنجش هوش توسط متخصصان صورت مى‌گيرد، يک روانشناس يا يک متخصص اعصاب و روان مى‌تواند در اين مورد نظر بدهد. هرکسى قادر به اظهارنظر درباره هوش افراد نيست و تازه آنچه را هم که تست‌ها نشان مى‌دهند معلوم نيست صددرصد قطعى باشد.

__________________


عضو تحریریه علمی ایران سلامت





خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
p.abedi.moshaver
Moderator
Hero Member
*****
آفلاین آفلاین

تعداد ارسال: 1434



ديدن مشخصات
« پاسخ #4 : آگوست 13, 2010, 09:34:18 pm »

هوش معنوي  
نويسنده : ناهيد ابراهيمي

هوش معنوي يا SQ را مي توان همان توانايي دانست که به ما قدرتي مي دهد و روياها و تلاش و کوشش براي به دست  آوردن آن روياها را مي دهد.
اين هوش زمينه تمام آن چيزهايي است که ما به آنها معتقديم و نقش باورها، هنجارها، عقايد و ارزش ها را در فعاليت هايي را که بر عهده مي گيريم در بر مي گيرد.
هوشي که به واسطه آن سوال سازي در ارتباط با مسائل اساسي و مهم در زندگي مان مي پردازيم و به وسيله آن در زندگي خود تغييراتي را ايجاد مي کنيم.
 با استفاده از هوش معنوي به حل مشکلات با توجه به جايگاه، معنا و ارزش آن مشکلات مي پردازيم. هوشي که قادريم توسط آن به کارها و فعاليت هايمان معنا و مفهوم بخشيده و با استفاده از آن بر معناي عملکردمان آگاه شويم و دريابيم که کداميک از اعمال و رفتارهايمان از اعتبار بيشتري برخوردارند و کدام مسير در زندگي مان بالاتر و عالي تر است تا آن را الگو و اسوه زندگي خود سازيم.
يکي از نمادهايي که معمولا در توضيح اين هوش به کار گرفته مي شود، نماد گل نيلوفر است که در آن با تلفيق سنت و عقايد موجود در شرق و غرب و با استعانت از مسائل علمي، مدلي قابل لمس و زيبا براي SQ ارائه داد.
در اين مدل هر سطح از گلبرگ ها يکي از سه توان پايه اي در بشر هستند. بيروني ترين گلبرگ ها، نشانگر شش نوع «خود» است. همان طور که اشاره شد هوش معنوي يکي از توانايي هاي ذاتي و فطري در انسان است که همانند ساير هوش ها چنانچه مورد توجه قرار گيرد مي تواند پرورش يافته و توسعه يابد.
به عبارتي SQ قابل توصيف و توضيح و اندازه گيري است. براي اندازه گيري اين هوش مي توان به سنجش مهارت ها و توانايي هايي که ناشي از اين هوش است بپردازيم.
افرادي که داراي هوش معنوي هستند داراي اين صفات مي باشند:
- قدرت مقابله با سختي ها، دردها و شکست ها
- بالا بودن خودآگاهي در اين افراد
- حسي که اين افراد را هدايت  دروني مي کند
- درس گرفتن از تجربيات و شکست ها
- از دشواري هاي زندگي فرصتي مي سازد براي دانستن
- توانايي  ايستادگي در برابر جمع و هم راي نشدن با عامه مردم
- گفتن «چرا؟»
- پرداختن به سجاياي اخلاقي و اهميت دادن به آنها
- توانمند بودن در خودداري و کنترل خويش
- برخوردار بودن از حس انعطاف پذيري بالا
براي روشن تر شدن هوش معنوي مثالي از هوش هايي مي زنيم که نشانگر هوش چندگانه است که با هوش جسمي آغاز مي شود با PQ نمايش مي دهند.
اين هوش ابتدايي ترين کانون توجه ما را به خود اختصاص مي دهد در واقع PQ آگاهي جسمي و نحوه استفاده ماهرانه از آن را شامل مي شود. قسمت بعدي هوش منطقي يا عقلا ني IQ است. هوشي که در حال حاضر بيش از ساير هوش ها در سيستم هاي آموزشي مورد توجه قرار مي گيرد.
پس از IQ سطح ديگري است که به EQ اختصاص دارد اين هوش در زمينه کسب موفقيت در بازار کار نقش مهمي دارد و ما را در حين برقراري ارتباط ياري مي دهد و از اين بابت مهم تر بوده و تا حدي از قابليت پيشگويي برخوردار است.
آخرين لا يه SQ است که هدايت و معرفت دروني، حفظ تعادل فکري، آرامش دروني و بيروني و عملکرد همراه با بصيرت، ملا يمت و مهرباني را شامل مي شود.
IQ به منزله دروازه براي ورود است. در صورت برخوردار نبودن از حداقل لا زم IQ قادر به ورود در فضاي دلخواه براي مطالعه رشته مورد علا قه مان نخواهيم بود، اما آن چه ما را در زمره بهترين ها در شغلمان و رشته مورد علا قه مان جاي مي دهد ميزانEQ در ماست.
 EQ و SQ به هم مرتبطند. اما در عين حال دو هوش متفاوت و جدا از هم به حساب مي آيند.
 بهره مندي از حداقل EQ مي تواند شروع مناسبي را در سفرهاي روحاني و معنوي فرد در پي داشته باشد، چرا که کمي خودآگاهي و همدلي براي شروع اين روند لا زم است، اما به محض آغاز تمرينات معنوي، هوش معنوي خود مي تواند در رشد EQ  نقش بسيار تقويت کننده و فعال کننده داشته باشد.
از طرف ديگر رشد EQ نيز مي تواند در رشد و ارتقاي  SQ موثر باشد. در واقع EQ و  SQ تاثيري مستقيم و مثبت بر يکديگر دارند و رشد و توسعه هر يک باعث پرورش وتوسعه ديگري مي شود.
بايد دانست که کامپيوترها نيز از ميزان IQ بالا يي برخوردارند و اغلب حيوانات داراي EQ  بالا يي هستند اما اين تنها انسان است که از هوش معنوي SQ برخوردارند، هوشي تحول پذير، توانايي اي که به او قدرت مي دهد تا خلا ق باشد و قوانين و نقش ها را دستخوش تغييرات خودنمايد، بتواند تحولا ت اساسي ايجاد کند و دنياي اطرافش را به بهترين شکل متحول سازد.


« آخرين ويرايش: آگوست 13, 2010, 09:43:01 pm توسط p.abedi.moshaver » خارج شده است

... و من الله التوفیق ... پروین عابدی ، واحد مشاوره
صفحه: [1]
  چاپ صفحه  
 
پرش به :